Chiang Mai – Med nattog til Nordthailand og et elefantbesøg

Chiang Mai togstation

Så er vi landet i Nordthailand i byen Chiang Mai. Noget af det eneste vi allerede havde planlagt hjemmefra, da vi har taget nattoget herop. Togbilletten skulle nemlig bestilles en lille måned i forvejen. Jeg må dog indrømme, at vi var meget i tvivl om, hvorvidt vi skulle tage nattoget her i foregårs. Nok mest ift vores medpassagerer. At vi kom stagnerende med tre så små unger og vores succes rate ift gode nætter, er jo ikke lige frem noget vi kan prale af. Vi kom dog frem til, at vi havde bestilt togbilletter på 2. Klasse, så hvis folk, havde regnet med en stille og rolig nat, så måtte de jo havde bestilt 1. klasse. Så afsted med os.

Vores togtur til Chiang Mai

Det var en oplevelse i sig selv bare at troppe op inde på Bangkoks togstation. Der var mildt sagt mennesker over alt. Pludselig da klokken rundede 18.00 kom der et fløjt i højtaleren og pludselig rejste ALLE sig på togstationen op. I første omgang troede jeg de alle skulle med samme tog, men pludselig kom der musik og så stod de alle og sang med hovedet i samme retning. Så kom der en fløjten mere og alle satte sig ned og fortsatte med det de nu havde gang i inden! Mega speciel oplevelse. Har stadig ikke helt fundet ud af, hvad det drejede sig om.

Togstationen i Bangkok. Thomas og Jeppe henter togbilletter imens Vigga tager sig en lur og Hjalte ser ipad

Kl. 19.35 skulle vi med nattoget. Og igen var de alle så behjælpelige med at få os om bord og hjælpe til. Vi havde to underkøjer og to overkøjer, men fik kun brugt de nederste. Så Thomas og vigga sov i den ene og jeg og drengene i den anden. Vi er efterhånden vant til at sove lidt tæt. Der kom thai’er og spurgte om vi ville have noget at spise og drikke, men vi havde allerede handlet ind inden togturen.

Inden afgang

Drengene syntes det var mega sejt at køre tog. Og kl 23.00 var der ro. Vigga havde dog brokket sig mere eller mindre indtil. Men så var hun til gengæld rolig resten af turen. Succes.

Vigga der sover i toget
Jeppe der stadig sover, næsten ved ankomst til Chiang Mai
Vigga er meget optaget af, hvad vi alt kører forbi

Vi landede i Chiang Mai næste morgen ca. 8.45. Vi nåede kun lige ind på togstationen så blev vi overfaldet af taximænd! Thomas og jeg hader begge de der påtrængende Thai’er, så vi valgte den gamle mand som stod lidt selv med et skilt.  Så vi tog en lille tuk tuk og de andre taxa mænd grinte lidt. Nok mest ift om alt vores bagage kunne være der. Og det kunne det selvfølgelig. Vi blev kørt direkte til hotellet. Vi havde bare bestilt et værelse med en dobbeltseng. De mente ikke vi alle kunne være der, men vi insisterede at det ville vi. Til sidst viste de os et værelse med en ekstra seng, hvor vi kunne bo uden ekstra beregning. Vi skyndte os at sige ja tak 😊

Tuk tuk med alt vores bagage

Vi fik set byen lidt an i går. Der er et marked ikke langt her fra, hvor de laver lækkert mad og frisk juice. Vi fik også kørt i en anderledes tuk tuk til et supermarked, hvor vi lige skulle have købt svømmevinger og badering til svømmingpoolen.

Den anderledes tuk tuk. Hjalte syntes den var for sej

Vi har mødt en anden dansk familie her på hotellet også (det er er ret lille hotel). De rejser rundt med deres fire børn i 4 uger, børnene er dog noget ældre end vores. Men de er søde og vi giver hinanden lidt fif ift hvad der lige skal opleves her i Chiang Mai.

I dag har vi været på tur. Hjaltes største ønske inden afrejse var, at han gerne ville se elefanter ude af bur. Og lige netop det, var faktisk hovedårsagen til, at vi tog her til Chiang Mai. Og i dag skulle Hjaltes ønske indfries. Vi blev henter ca 12 af en Van, hvor vi kunne sidde bag i. Selvfølgelig uden seler osv lige som resten af befolkningen. Mærkeligt vi bare er begyndt at vænne os til den “manglende” sikkerhed og vi bare uden tøven sætter os i vans, taxaer og tuk tuk uden bekymringer.

De sagde bil turen ville vare en time derhen. Men vi er efterhånden ved at vænne os til, at det nødvendigvis ikke er sandt. Det tog noget længere tid. Men vi kom op i bjergene og virkelig ud i Thailandsk natur. Omgivelserne var gude smukke! Vi startede med at fodre elefanterne med bananer og Hjalte turde til sidst, at give dem bananer direkte til dem i stedet for at kaste dem! Senere gik de lidt rundt og til sidst fik vi lov til at tage en svømmetur og bade med dem. Det tog i det hele nogle timer og vi var kun os, en israelsk familie på fire og en australier med på turen, så det føltes ret unikt 😊

Hjalte fodrer elefanten med bananer

Det har været en rigtig stor oplevelse for os alle. Elefanterne skulle eftersigende været blevet reddet fra dårlige kår i cirkus og underholdningsbranchen. Det var vigtigt, for især mig, at det var elefanter som havde det godt og lever under gode kår, som vi skulle besøge.

Familiefoto
Endnu et fælles billede
Hjalte der bader med en elefant

Turen hjem tog ca 2 timer og et kvarter! Så vi var ret godt færdige da vi ankom til hotellet igen. Jeppe fik sig dog en lur på vejen hjem på Thomas skød og Vigga sov i bæreselen hos mig. Da vi kom hjem, tog Thomas og ungerne i poolen imens jeg tog på det lokale marked og købte aftensmad til os. Vi blev enige om at hente mad og nyde det på hotellet. Jeg købte i alt 3 retter med ris/nudler, 1 sandwich, 4 bananer og en pose mandariner for 225 bath svarende til ca 45 kr! Billigt.

Vigga ved vores hotel

Lige nu putter Thomas ungerne på værelset imens jeg har fået lov til at blogge oppe ved poolen.

Ellers alt vel her! Vi ved ikke helt endnu, hvad de næste dage skal bringe, men til gengæld er vi ved at være på den anden side af sygdom 😊

5 comments / Add your comment below

1. Ej, en skøn beretning! Chiang Mai er helt klart et sted, jeg gerne vil besøge. Hvad kostede det tog der? Og forstod jeg det rigtigt, hvis det tog 13 timer fra Bangkok?

1. Det kan virkelig anbefales!
      Jeg mener vi har givet 950kr for os alle 5, men hvor Vigga er gratis. Ved ikke om børn er billigere, for de tager jo et sæde som en voksen.
      Det tog ca 13 timer ja. Og vi sov jo egentlig fra det meste 😊

2. Hvor lyder det fedt Trine!
    FYI: Tror de rejser sig og synger for kongen! Det gjorde de i hvert fald meget da jeg var der! Både på togstationen og i biografen inden en film starter! De er vilde med kongen!

1. Det er helt sikkert det! For de vendte sig mod et billede der faktisk godt kunne ligne en konge! Jeg skal sku være konge i Thailand i mit næste liv, når alle forguder en 😂