Kuala Lumpur – En blanding af Bangkok og Singapore

Alle fem foran Petronas Twin Towers

Vi ankom til Kuala Lumpur i mandags via bus fra Singapore. En 6 timer lang bustur. Busturen gik rigtig godt og der var god med plads. Men hold da op, hvor ville den bare have været noget nemmere, hvis de kære chauffører kunne bare en anelse engelsk eller prøvede at informere én bare en smule. Det ville gøre det nemmere, især når man rejser med 3 stk små børn som os. Således havde vi siddet i bussen en lille time. Vigga var lige faldet i søvn. Vi skal krydse grænsen til Malaysia. Ved ikke om jeg i min naivitet havde troet, der bare kom en paskontrollør ind i bussen, som jeg har oplevet med bus gennem Europa. Men lige bedst som vi havde pakket alt vores proviant ud og vi havde en sovende Vigga blev højtaleren tændt. Højtaleren må mindst havde stået på max! Der blev bare råbt: “Passport please!” Og det næste “Fast!” Og ingen i bussen anede, hvad det så skulle betyde. Men ak jo, vi skulle alle sammen ud af bussen, ind i en hal for at stå i kø ved immegrationskontoret. Imens kunne vi pænt se bussen køre videre.

Masser af plads i bussen

Vi havde hverken pung eller mobil på os. Kun hinanden. Inkl en nu meget vågen Vigga. Vi var lidt halv stressede, for det tager alligevel noget tid lige at få samlet ungerne og ud af bussen. Men vi nåede da tilbage til bussen igen, hvor vi så troede vi kunne nyde resten af turen. Vi havde kørt en lille halv time og der bliver atter råbt ud ad højtalerne. “Passport and luggage” Jeg tænker bare, hvad? Vi har da lige været igennem hele rumlen. Men vi fandt ud af, at vi nu skulle have ALT med ud, for nu var det åbenbart immegrationen til Malaysia, hvor det andet var et “farvel” til Singapore. Ohhh…. Alt vores proviant skulle vi have pakket sammen i bussen (og der var meget, for vi skulle have brugt de sidste singapore dollars inden afrejse, så der var lige for temmelig mange penge snack og vand). For derefter at slæbe alt vores bagage ud af bussen, altså også vores rejserygsække. ALT! Og det er altså heller ikke sådan lige til med tre unger! Os komme slæbende med hele oppakningen og tre unger. Ud at stå i kø! Gennemse pas! Afgivet fingeraftryk. Scannet vores bagage. Tisset. Tilbage i bussen. Done! Vi made it og kom kun 1 time senere til Kuala Lumpur end planlagt. Vi bærer nok noget af skylden 😉

Men vi ankom til Kuala Lumpur og blev enige om at vi sagtens kunne gå den 1.5 kilometer til vores hotel med hele oppakningen. Vi prøver så vidt muligt at undgå at bruge taxa, hvis det er muligt for os at gå. Og her fik vi en overraskelse! Thomas havde jo i Singapore bestilt et ALT for lille værelse til os fem. Så efter at jeg havde sovet på badeluftmadras i 4 dage var lykken gjort da jeg så vores hotel værelse! Masser af plads! Og endda med stue/køkken ved siden af soveværelset! Dejligt der er en her i familien der lærer af sine fejl 😉 På trods af at hotelværelset er sådan ca 4 gange så stort som i Singapore, så koster det kun halvt så meget. Og så er det endda inkl morgenmad! Det kan vi lide! Der er også en dejlig udendørs swimmingpool og et dejligt stort fitness rum. Som vi faktisk får brugt flittigt, nu når jeg selv skal sige det. For vi har fuldstændig trukket stikket og bevæger os egentlig først ud af hotellet efter kl 15. Der er så meget plads i hotelværelset at ungerne fint kan lege med deres legesager, som der ellers ikke har været den store mulighed for før. Så vi starter virkelige dagene stille og roligt med swimmingpool og fitness for de voksne.

Udsigt fra vores hotelværelse, med Petronas i baggrunden

Vi bor rigtig tæt på Petronas Towers. Som på et tidspunkt har været verdens højeste bygninger og som vidst også er Kuala Lumpurs varemærke. Vi gik derover i går, fordi vi havde læst at der skulle være en legeplads i nærheden og så var vi lidt nysgerrige efter, hvad der mon ellers var derover. Det viser sig så, at de første par etager er spækket med et kæmpe Mall! Alt fra Gucci, Marc Jacob, Louis Vuitton til McD, ZARA osv. Kæmpe kæmpe kæmpe… Vi anede faktisk ikke inden vi kom derind, at det eksisterede i bygningen. Men vi fik da alle mand købt nye sportssko (MEGET billigere end i dk) og så fik børnene til deres store glæde prøvet alt for mange af de børnemaskiner man kan prøve. Aftenen blev sluttet af med en tur på McD inkl is alle fem mand for under 100kr!

Så skal der køres bil
Jeppe spiser is

På vejen over til Petronas tårnene i går, så Hjalte et tog der kørte oppe i luften. Så han havde et stort ønske om, at vi skulle prøve at køre i sådan et i dag. Thomas og jeg tænkte “hvorfor ikke”. Så vi troppede i dag op på stationen for at købe billetter. Vi kunne ikke helt gennemskue ruten osv, så vi kontaktede det søde personale ved informationen. De smilede noget, da jeg forklarede, at vi bare gerne ville køre i tog nogle stop den ene vej, for så at køre tilbage igen. Vi fik det ordnet og for knap 10kr var dagens forlystelse i gang. En tur i lufttog (som Hjalte så pænt kalder det) til Kuala Lumpurs centrum og hjem igen 😊 Da vi atter landede på togstationen blev vi enige om, at vi ville tilbage til det store shopping Mall og evt legepladsen, som vi ikke nåede at besøge i går.

Lufttoget
Udsigt fra lufttoget

Afsted med os på gåben. Vi var egentlig begyndt at blive lidt sultne og heldigvis var der nogle søde herrer som solgte grillede majs på vejen. Så dem fik vi købt 4 stk af og fik spist på ingen tid.

Vi nyder en omgang majs
Det smager forrygende

Så gik turen atter ind i shoppingcenteret, da vi skulle have noget Vat Refound for vores skokøb i går. Hjalte havde i går ved putning desuden været temmelig ked af, at Thomas åbenbart havde sagt de måtte prøve en Mickey Mouse bil, når vi havde spist aftensmad, hvilket vi ikke fik gjort. Og vi voksne skal jo holde vores aftaler! Så vi måtte have fundet den Mickey Mouse bil, så Hjalte kunne få en tur. Han vågnede endda grædende i morges over, at vi havde glemt det. Så for at forhindre flere bekymringer omkring en manglende køretur i Mickey Mouse bilen, fik vi med møj og besvær lokaliseret den! Og lykken var gjort!

Glæden var stor da vi fandt Mickey Mouse bilen

Til aften fik vi spist inde i centeret. Menuen stod i dag på Spaghetti Bolognese og Lasagne! Vi havde egentlig aftalt, at vi skulle spise på et gadekøkken ikke langt fra, hvor vi bor. Der spiste vi første aften. Men den må vi have til gode til i morgen. Vi fik spist vores mad og så ville vi lige runde springvandet udenfor! Der var nemlig blevet mørkt og kommet lys i. Og lige da vi troede det hele var slut fik vi en lille overraskelse! Aldrig i mit liv, har jeg set noget så betagende et springvand. Der kom musik i højtalerne og så var der ellers det store lysspringvandsshow i takt til musikken (kan ses på min Instagram profil septemberborn3, hvor Hjalte har filmet). Vi følte lidt vi var med i en film.

Os alle foran springvandet
Lysshow i gang

I morgen har vi sidste hele dag i Kuala Lumpur da vores eventyr skal have en ny destination på fredag. Denne gang er destinationen en lidt uventet destination, som på ingen måde havde været oppe at vende inden afrejse. Og det er det der er så fedt ved at rejse uden alt er planlagt! Der er mulighed for at følge sine drømme! Kom gerne med et gæt på næste destination ellers bliver det afsløret i næste indlæg 😉