Gili Air – Snorkeltur og øen der oser af afslappethed og ro

“Gili Air” skilt på den nordlige kyst

Gili Air er en af de tre Gili øer. Her har vi nydt de sidste tre dage. Øen er noget helt særlig. Den er unik på sin helt egen måde. Bare da vi stod af båden ved havnen og gik de få skridt indtil fastlandet kunne vi med det samme mærke den helt specielle stemning af afslappethed og ro. Øen er ikke særlig stor og jeg vil tro, at der ikke er mere end 6 km rundt om hele øen. Der kører ikke biler, vil man transporteres kan det kun lade sig gøre med hestevogn, cykel eller eldrevne scootere. Vi valgte, at vi sagtens kunne gå fra havnen i syd til vores bungalow i nord. Små 1,5 km. med hele vores oppakning. Det gik, som så mange gange før, upåklageligt. Dog havde vi mistet Jeppes ene sandal på turen fra Lembongan til Gili Air, så for at støtte op om vores nu barfodede dreng, valgte vi alle at tage gåturen i bare tæer, som mange af de lokale. De lokale hilser pænt når man kommer gående forbi. Ser man lidt forvirret ud kommer de gerne og hjælper. Vi mødte også andre backpackere og de var så imponeret over at vi kom rejsende med tre så små børn. Der var endda en der fik sagt “You are my heroes” og hvem kan ikke lide at få lidt ros for sin parenting? 😉

Vi ankom til vores bungalow og tjekkede ind. Det var en ung gut på 19 år, som stod for den daglige drift af de 6 bungalows som der var på stedet. Vi var de eneste gæster på hotellet og der havde ikke været andre siden starten af januar. Der er virkelig lavsæson for tiden. Vi havde for første gang på turen prøvet at booke overnatning uden aircondition, til gengæld kunne vi overnatte alle fem for 125kr pr nat inkl morgenmad. Det er gået fint uden aircondition, men jeg vil nu altid foretrække med aircondition specielt fordi der var meget varmt på Gili Air da vi var der. Men vi fik tjekket ind og ville efterfølgende ud at bade. Her fik vi noget af en skuffelse. Vi havde hørt at Gili Air skulle have de bedste sandstrande af de tre øer og sågar læst, at de nogle steder kunne sammenlignes med de bedste i Thailand, så forventningen var stor da vi troppede i vandet. For det første kunne vi ikke se vores tæer i det grumsede vand og så stod vi enten på søgræs, tang eller sten. Stor skuffelse. Det blev ikke til meget badning den dag.

Der skulle lige flyttes et “lille hus”. Så 8 mand stærke og så er det klaret

Efter vores noget skuffede badetur, blev vi enige om dagen efter at finde de der smukke strande, som burde være på øen. Og vi fandt dem heldigvis! På østsiden af øen, befinder der sig strande med det klareste smukkeste vand! Men jeg vil altså ikke sige, at selve stranden kan sammenlignes med nogle af de strande vi har oplevet i Thailand. Vandet jo, men ikke selve stranden. Vi havde gået hele vejen til stranden og da vi skulle hjem, havde vi lovet drengene at vi kunne køre i hestevogn. For vores strandtur blev hurtigt en heldagstur, hvor vi til sidst endte ved havnen i syd efter et ordentlig regnskyl! Og her var de lokale heller ikke blege for at tilbyde os husly, da vi kom gående silende regn.

Frokost ved stranden i øst. Tjek det smukke vand i baggrunden
På vej hjem i hestevogn

Det sjove ved Gili Air er, at der bare oser af den her afslappethed. Sidder man på en af restauranterne og spiser, er det ikke et sjældent syn at gæsterne bliver der hele dagen og lige tager sig en lur i ny og næ på de lækre bænke i restauranten. Thomas og jeg har også taget os selv i flere gange, hverken at vide hvad klokken bare sådan ca er eller hvad dag og dato der er. Man glemmer så hurtigt alt om tid og sted. Men det er vel også essensen i at rejse?
Jeg synes at Gili Air på mange måder kan sammenlignes med Christiania. Hjalte mener mere, at de lever som i gamle dage. Han har flere gange udtrykt: “Wouw de lever virkelig som i gamle dage her”.

På vores dagstur fik vi også bestilt en snorkel- og fisketur til dagen efter. Vi kunne vælge at tage på en snorkeltur med 20 andre eller give 100kr mere for en privat tur kun med os. Det tog os ikke længe at beslutte os for det sidstnævnte. Det er bare meget nemmere med tre unger, at vi bare skal indordne os under os selv end 20 andre mennesker. Og så var vi heller ikke interessede i så mange snorkelspots på turen, men at 2 stk. var fint og så kunne vi tage med på fisketur bagefter, noget som Thomas længe har ønsket på rejsen.

Vi havde aftalt, at den unge gut skulle hente os næste dag kl 9. Og næste dag, et kvarter før afgang, kom han cyklende på sin cykel til vores bungalow. Han sagde, at vi desværre blev nødt til at skubbe turen en time til kl 10 pga. lavvande. Han ville derfor komme igen en time efter. Som sagt så gjort og vi kunne starte vores lille snorkel- og fiskeeventyr. Vi skulle gå til østsiden af øen for at komme på båden og så afsted med os. Vigga faldt hurtigt i søvn på båden og det endte faktisk med, at alt den tid vi snorklede sov hun trygt i klapvognen. Perfekt timing! Vi spurgte vores guide ind til snorkelturerne på øen og han fortalte bl.a. at i højsæsonen plejer han at have 3 af sådanne private ture, men i dag pga lavsæsson, havde han kun os.

Jeppe klar til dagens snorkeltur

Vi kom afsted og jeg havde kun én drøm og det var at snorkle med havskildpadder. Thomas kom først i vandet og det første han ser, da han kommer ud er selvfølgelig en havskildpadde. Den er selvfølgelig væk, da jeg omsider kom i vandet. Øv. Efter noget snorklen frem og tilbage finder vi dog en langt nede på bunden. Så kunne jeg sætte tjek ved at snorkle med havskildpadder selvom jeg var lidt skuffet. For var ikke lige en doven havskildpadde på havets bund jeg lige havde forestillet mig inden turens start.

Vi sejlede længere ind til kysten, hvor der var de fineste koraller og der skulle der også gerne være havskildpadder. Men vi så kun en masse fantastisk flotte koraller og fisk. Det var virkelig smukt og det hele virker sådan lidt surrealistisk, når man ser de flotte farverige fisk. Det sidste snorkel spot skulle være fantastisk ift koraller. Og det var smukt ingen tvivl! Og pludselig viser guiden mig tegn til, at jeg skal kigge ned under vandet. Og lige der! En havskildpadde på havets bund! Den var meget tættere på end den anden vi havde set. Jeg fik lavet tegn til Thomas om skildpadden og så skyndte vi os ellers at få gjort Hjalte klar til at komme i vandet, da han befandt sig på båden. Hjalte kom i og vi så alle skildpadden. Og pludselig svømmede den væk fra sit skjul! Op for at trække luft, for at svømme videre på sin færden! Det var lige dét syn jeg havde drømt om! Så smukt og så fredfyldt! Wouw!!

Kæmpe stor skildpadde
Og lige et billede med vores guide i baggrunden

Efter vi havde taget afsked med skildpadden tog vi ind til Gili Meno og fik frokost. Da den var spist tog vi atter ud på det åbne hav for at fiske. Det var bare SÅ hyggeligt. Desværre fangede vi ingen fisk, men det var alligevel hele turen værd! Og Thomas fik endelig sit ønske om en fisketur indfriet! Så det var ren win win!

Frokost på Gili Meno
Drengene klar til afgang fra Gili Meno
Thomas slapper af med at fiske

Ellers har vi om aftenen spist lokalt for den nette sum af ca 60kr for os alle. Set de lokale spille fodbold og generelt føler jeg, at det er første gang at vi er helt tæt på den lokale befolkning. Desværre varede vores lille Gili eventyr alt for kort og set i bagklogskabens lys, skulle vi have droppet Lembongan (selvom det virkelig stadig kan anbefales, især hvis man har mere tid end os) og så brugt nogle flere dage på øen. Men sådan kan man altid være bagklog. Nu tager vi tilbage til Bali, hvor vi har nogle dage i Ubud. Her håber vi at finde nogle nye sandaler til Jeppe, da det ikke har været til at opstøve nogen på Gili Air.

Hjalte tjekker der lokale fodboldopgør ud
Et nyt eventyr begynder

Følf med på Instagram: septemberborn3 eller facebook: septemberborn

2 comments / Add your comment below

1. Alt for skønne billeder, og en alt for skøn beretning om Gili øerne!
    Jeg havde selv æren i sommers af at opleve Bali og Gili T. Jeg vil ønske jer en dejlig tur til Ubud, det sted vandt mit hjerte, da jeg rejse rundt på Bali!

1. Hej Lioba.
      Dejligt du føler med. Jeg tror aldrig man bliver færdig med Bali. Vi kunne have brugt mange flere dage!! Men det må vi have til gode.
      Vi blev egenligt aldrig så vild med Ubud som vi kan læse mange andre gør! Jo en fantastisk by, ingen tvivl. Måske vi havde for store forventninger!